Dichtbij of juist verder weg

Met enige regelmaat stel ik mijzelf de vraag: “Zal ik dit nu dichtbij fotograferen of juist (wat) verder weg?” Soms ontkom ik er niet aan om een close up te maken. Zoals bij de grutto die op enkele meters van mijn mobiele vogelhut op een paal zit. Wanneer ik dan de 500 mm lens op de camera heb kan ik niet anders dan een beeldvullende opname maken van de grutto.

In andere situaties is het hoofdonderwerp, zoals de grutto in dit geval, juist ver weg. Zo ver dat zelfs de 500 mm lens het hoofdonderwerp nauwelijks in beeld kan brengen. In de opname is dan niet de vogel het hoofdonderwerp, maar wordt het onderdeel van het geheel. In dat geval heb ik thuis op de pc de mogelijkheid om een uitsnede van de opname te maken. Hierdoor komt het gewenste onderwerp naar voren.

Bij macrofotografie sta ik ook geregeld voor hetzelfde dilemma: (heel) dichtbij of juist verder weg fotograferen? Als ik, zoals op de foto’s, een weidebeekjuffer zie, dan is de verleiding groot om deze van zo dicht bij mogelijk te fotograferen. Met mijn 100 mm macrolens is dit weliswaar mogelijk, maar dan moet de juffer wel blijven zitten. ’s Morgens vroeg als de zon nog niet op de dieren schijnt, is het mogelijk om heel dichtbij te komen.

Maar goed; als de zon eenmaal op is en de insecten voldoende energie in hun lijf hebben, dan is dichtbij fotograferen bijna onmogelijk. Bij het minst geringste fladderen zij weg. Tja, wat kun je dan nog met je 100 mm macrolens? Welnu, in voorkomende gevallen gebruik ik deze lens als telelens. Zo ‘vang’ ik de beestjes in beeld terwijl deze op afstand redelijk ongestoord blijven zitten.

De moraal van het verhaal

Wat is nu de moraal van dit verhaal? Welnu als ik mij de vraag stel het onderwerp dichtbij of juist verderaf fotograferen, stel ik deze vraag niet uit oogpunt van goed of fout. Nee, want in mijn optiek is er geen goed of fout in de fotografie, maar is veelal een kwestie van smaak. Als de situatie zich voordoet waarin ik de keuze heb om het onderwerp van heel dichtbij of juist verder weg te fotograferen, dan pak ik beide mogelijkheden aan. Dichtbij fotograferen met een macro- of een telelens, geeft veel details van het onderwerp prijs. Het levert vaak verrassende beelden op. Beelden die je met het blote oog, zoals bij een insect, niet kunt zien. Het onderwerp bewust verder weg fotograferen geeft meer een totaal beeld. Een beeld van een vogel of een insect in zijn habitat geeft weer in wat voor soort omgeving het leeft. Het wordt daarmee een compleet beeld.

Nee, het is voor mij niet een kwestie van goed of fout of beter of…. Wel zorg ik er, zo goed als het kan, voor dat in de opname de omgeving niet overheerst. Scherptediepte is voor mij hierbij hèt sleutelwoord en de diafragma voorkeuze stand daarom mijn favoriete camera instelling. Of ik nu het onderwerp dichtbij of juist verder weg fotografeer…

Hieronder nog enkele ver-weg en dicht-bij opnames

Tot slot

Over dichtbij en verder weg fotograferen van onderwerpen heb ik mijn idee hierboven gegeven. Uiteraard ben ik benieuwd of en wat jouw idee bij dit item is. Je kunt jouw reactie hieronder kwijt, maar een berichtje sturen mag natuurlijk ook. Dank al vast.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is naturefirstphotography_alliance-logo.png

7 Comments on “Dichtbij of juist verder weg

  1. Mijn hartelijke dank voor je mooie compliment ‘Paracelsus’. Fijn te lezen dat je mijn geschrijf en mijn beelden waardeert.

  2. Adembenemend zijn ze stuk voor stuk die schitterende foto’s in keuze van afstand of dichterbij. Mooi verwoord in taal en beeld dat je vol verwondering hunkert naar de volgende betoverende foto.
    Toppers.

  3. Dank je voor je mooie woorden Yvonne en ik ben blij dat ik een kleine bijdrage mag leveren aan jouw fotografie.

  4. Ik ben het HELEMAAL met je eens (Moraal van dit verhaal) dat details en totaalbeeld elkaar versterken. Het is bij mijn amateuristische kiekjes veelal voorgekomen, dat ik me later afvroeg, “waar was dit ook alweer” de context ontbrak. Al was het detail best fraai ;). Ik haal veel steun uit jouw opmerking, dat er geen goed of fout bestaat in de fotografie ( nouja, in zekere mate natuurlijk!!). En dat scherptediepte (en diafragma) de sleutel is bij de opname. Mooi dat “bokeh”! Overigens probeer ik de vogel in de vlucht nog via S(nelheid) te pakken, but that’s is another story (tips?)… Het is weer een schitterende serie geworden, Hans!!

  5. Echt prachtige en soms best dromerige beelden. Mijn complimenten Hans voor dit knap staaltje natuurfotografie.
    Met vriendelijk groeten,
    Rudi

Jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: